Sustainable Mobility Now!
na drodze do zerowej emisji sektora transportu.
Artykuł
Na te pytania będą odpowiadać eksperci, przedsiębiorcy i decydenci podczas Kongresu Nowej Mobilności – największego w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenia poświęconemu zielonej transformacji w transporcie.
- Odbywający się w łódzkiej hali EXPO kongres to jedyna taka impreza w Polsce, na której najważniejsi gracze elektromobilności dyskutują o przyszłości branży.
- Uczestnicy kongresu będą mogli na własne oczy zobaczyć rozwiązania, które jeszcze nie zawitały do naszego kraju.
- W sześciu ścieżkach tematycznych omówione będą wszystkie przewodnie obszary zielonej transformacji w transporcie, energetyce oraz sektorach związanych z e-mobility.
Wydarzenie, które odbędzie się już 26-28 września w EXPO Łódź pozwoli kompleksowo omówić sytuację i wyzwania, które stoją przed Polską i europejską elektryfikacją motoryzacji. 19 tys. m2 powierzchni hali wypełni się wystawcami z całego spektrum branży, a na 6 scenach odbędą się wystąpią przedstawiciele sektora e-mobility z Polski, Europy i ze świata.
– Kongres Nowej Mobilności kierujemy zarówno do podmiotów, które są już aktywne na rynku – praktyków, ekspertów, liderów, jak i innowatorów zrównoważonej mobilności, ale także firm i instytucji dopiero zainteresowanych rozwojem zeroemisyjnych technologii w ramach swojej działalności. W dniach 26-28 września br. zgromadzimy w jednym miejscu przedstawicieli producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów i dostawców usług w obszarze ładowania, firmy technologiczne, przedsiębiorstwa transportowe, koncerny energetyczne i paliwowe, a także rozwijające się startupy i instytucje finansujące nową mobilność – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Uczestnicy Kongresu również jako pierwsi będą mogli zobaczyć najnowsze rozwiązania technologiczne i modele bezemisyjnych pojazdów, które jeszcze nie zadebiutowały na polskich drogach. Nie zabraknie też debat. W agendzie, posiadającej ponad 200 pozycji, znalazły się wszystkie najważniejsze dla rozwoju zielonego transportu zagadnienia. A jest ich wiele, bo, jak przekonują organizatorzy, elektromobilność wymaga kompleksowego podejścia.
Spojrzenie krajowe z międzynarodową perspektywą
Przewidziano sześć głównych ścieżek tematycznych. Pierwszą jest CEE GTI Summit, czyli szczyt liderów zrównoważonego transportu z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, którzy będą rozmawiać o tym, jak należy zbudować cały ekosystem wspierający międzynarodową współpracę na rzecz zielonego transportu. Druga to Poland Drives e-Mobility, czyli seria spotkań o tym, jak przyspieszyć zmiany w kraju. Jednym z głównych tematów tej ścieżki będzie budowa infrastruktury do ładowania – choć Polska to duży rynek z ogromnym potencjałem do przemian, to wciąż ustępuje podobnym wielkościowo krajom pod względem liczby ogólnodostępnych punktów ładowania. Przyspieszenie jest też konieczne, by sprostać wymaganiom unijnych przepisów.
Trzecia ścieżka to Battery Day – dyskusje producentów i ekspertów o rozwoju technologii bateryjnych ze szczególnym uwzględnieniem roli Polski, która jest jednym z przodujących europejskich producentów akumulatorów do samochodów elektrycznych.
- W ramach ścieżki tematycznej Poland Drives e-Mobility zostaną poruszone zagadnienia związane z zieloną transformacją oraz potencjałem rodzimego rynku motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. W gronie czołowych interesariuszy omówimy kluczowe wyzwania regulacyjne (m.in. dotyczące unijnego rozporządzenia AFIR), rynkowe oraz gospodarcze. Eksperci sektora e-mobility będą rozmawiać m.in. na temat kierunków dalszej optymalizacji programów wsparcia, kwestii związanych z wdrażaniem stref czystego transportu, czy też poruszą wątek bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych. Przedmiotem debaty będą także phase-out silnika spalinowego w UE od 2035 r., e-roaming, huby ładowania oraz rola wykwalifikowanych kadr w rozwoju polskiej branży elektromobilności – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.
Dźwignią elektromobilności są dziś duże przedsiębiorstwa, stąd organizatorzy zaplanowali też specjalną ścieżkę zapraszającą do dyskusji firmy dysponujące największymi flotami w kraju, zatytułowaną Green Fleet Forum – ESG. Ich przedstawiciele będą wymieniać się spostrzeżeniami z dotychczasowych inwestycji i wskazywać, co należałoby poprawić, by przyspieszyć dalszą transformację. Przewidziano również segment poświęcony transportowi ciężkiemu – Polska do dziś jest jednym z europejskich liderów spedycji. Utrzymanie tego miejsca w dużej mierze zależy od sukcesu zielonej rewolucji.
Szóstą ścieżką tematyczną jest kwestia wodoru (Hydrogen Mobility Forum). Paliwo przyszłości może stanowić świetną odpowiedź na bolączki transportu ciężkiego i podróży na długie dystanse. Będzie okazja, by omówić ostatnie postępy tej technologii i rolę, jaką może już wkrótce odgrywać również na polskich drogach.
Niezbędny dialog i zdecydowanie
Wybrane przez organizatorów ścieżki wzajemnie się uzupełniają, a głównym celem rozmów jest odpowiedź na pytanie, jak najlepiej wykorzystać te szanse, jakie daje elektromobilność.
Wymiana doświadczeń i dialog między przedstawicielami władz, biznesu i nauki ma na celu przyspieszenie transformacji, której zaniechanie może mieć wiele negatywnych konsekwencji. Zwlekając, można przegrać zarówno w konkurencji gospodarczej, jak i ochronie środowiska.
Transformacja w transporcie to bowiem doskonała okazja na zbudowanie kolejnej, dużej gałęzi krajowego przemysłu. Już dziś e-mobility jest jedną z istotnych kategorii polskiego eksportu i główną dziedziną inwestycji zagranicznych, jakie lokuje się nad Wisłą światowy biznes. Dialog jest niezbędny, by przekuć ten impuls w jeszcze większe profity dla całej gospodarki – rozwój polskich firm, ich innowacyjność i tworzenie nowych miejsc pracy. A sukces ekonomiczny w tym przypadku oznacza również dbałość o przyrodę – wszak czystsze powietrze i mniejsza emisja CO2 to realna walka o zdrowie i przeciwdziałanie wiszącej nad nami katastrofie klimatycznej.